Saturday 1 February 2014

EŬROPA INTEGRIĜO


(Koncizigita versio de ĉi tiu artikolo aperis sur la paĝoj de la revuo MONATO (Februaro, 2014) kaj estas kopirajto © de www.monato.net ) La Eŭropa Unuiĝo naskiĝis el la cindroj de la dua mondmilito kaj el la turmentiĝo de la frumalvarma milito kiel projekto por la konstruo kaj daŭrigo de paco kaj prospero tra la kontinento. Por plenumi sian mision en la 21a jarcento ĝi bezonas paŝi antaŭen al pli granda
integriĝo.

Malpreciza mandato kaj manko de institucia klareco estas la kerno de la kurantaj problemoj de la organizo.


Krom se la triopo Eŭropa Komisiono, Eŭropa Konsilio kaj Eŭropa Parlamento povos akiri legitimecon inter la eŭropaj ŝtatanoj kaj transformi la Eŭropan Unuiĝon en veran federacian unuiĝon kun komunaj fiskaj kaj ekonomiaj politikoj harmonie al la eŭro, la komuna valuto, Eŭropo maltrankviliĝos pri sia estonteco kaj daŭre trovos, ke ĝia socia modelo estos ruinigita de pli kaj pli konkuranta tutmonda ekonomio.

La unua paŝo antaŭen devas esti la disvolvigo de strategio bazita sur ekonomia kresko kaj sekve eskapi el la kuranta ŝuldokateno. Strukturaj reformoj nur povas sukcesi en ligo kun kreska prognozo.

Por subteni reformon, la unuiĝo bezonas klaran vojon pri legitimeco sed, en alia flanko, limigitan centran administradon. Por tio estus necesa la kreado de administra instanco rekte sub la ekzamenado de la eŭropaj ŝtatanoj kaj konsekvence agnoski la plifortigon de la Parlamento kiel malalta leĝofara ĉambro kaj la Konsilio kiel altĉambro.

La ŝlosilo por la kreado de federacia Eŭropo kun legitimitaj regantaj institucioj restas sur la taŭga efektivigo de la principoj pri subvencieco, kie la plej altaj niveloj de la registaro kontrolos nur tiujn funkciojn kaj respondecojn, kiuj ne povos esti plenumataj en plej malaltaj niveloj.

Proponantoj de federacia Eŭropo bezonos prezenti sian kazon al kreskante skeptika eŭropa publiko. Ne sufiĉos reliefigi nur la gajnojn de unuiĝinta kontinento havanta la plej grandan merkaton kaj liberan movon de laborfortoj kaj kapitalo en la mondo, sed ankaŭ rekoni la netaŭgecon de la ekzistantaj strukturoj de Eŭropo se la kontinento volas sukcesi en la kreskanta tutmondiĝo.

Eŭropo havas hodiaŭ 7% de la monda loĝantaro, fabrikas 25% de la produktaĵoj en la mondo kaj kalkulas je 50% de la monda sociala elspezo. Sen iu ajn reformo la financado de ĝia malavara ŝtata bonfara servo fariĝos pli kaj pli malfacila en la treege konkuranta internacia ekonomia medio.

Historio donis kelkajn ekzemplojn de sukcesaj politikaj federacioj. En la 1780aj jaroj Usono estis maldense loĝata manpleno de novaj ŝtatoj kun komunaj kulturo kaj lingvo, sed la ekzemplo ne taŭgas por la hodiaŭa Eŭropo. Homoj loĝantaj en la svisaj kantonoj bezonis jarcentojn por konatiĝi unu kun la aliaj. Kaj tiam sekvis longa konfederacia periodo antaŭ ol moviĝi al plena federacio en 1848. Tiu transiro nur plenumiĝis post historia momento de grandaj puŝoj inter liberaluloj kaj konservativuloj, protestantoj kaj katolikoj.

Lasinte jardekojn de iompostioma integriĝo malantaŭ ĝi kaj nun troviĝante ene de rapide moviĝanta mondo antaŭe, Eŭropo devos plenumi la movon al plena politika unuiĝo post jaroj aŭ jardekoj, kaj ne post jarcentoj. Tamen sekvi la svisan modelon estus utile.

Liberaj merkatoj estas gravaj precize ĉar ili permesas homojn sen komuna identeco labori kune, eĉ se ili malamas sin reciproke. Tiaspeca integriĝa procezo bone funkciis en Eŭropo ĝis nun, sed por solidigi tiuj atingojn la eŭropaj institucioj devas sekvi la sukcesojn jam plenumitajn de la merkatoj. Tiuj institucioj devos esti limigitaj al provizo de servoj de komuna intereso, kun minimuma interveno en la ordinara vivo de la naciaj membroŝtatoj.

Eŭropo bezonas fortan sed limigitan centran administradon entenantan kiel eble plej multe da loka diverseco kaj ekvilibro de prioritatoj. Ŝtata administrado pli bone funkcias ĉar ĝi estas pli respondeca kaj legitima al siaj ŝtatanoj se ĝia amplekso estas malgranda. Kontraŭe, merkatoj pli bone funkcias en granda skalo.

Sektoro nepre bezonanta pli centran reguligon kaj institucian direkton estas tiu de financoj.

Estas kritikinda la ideo, ke membroŝtatoj konservu malsamajn regulojn ene de komuna kaj integrita spaco kie financaj institucioj funkcias libere. La foresto de unuforma regularo kaŭzos maltrankvilon en la evento de estontaj financaj krizoj pro la novaj konkurantaj defioj de la tutmonda ekonomio. Eŭropaj landoj devas ankaŭ konsenti pri la reciproka traktado de la pagbilanco de la eksterlanda komerco kaj pri la harmoniigo de minimuma taksado kun la celo financi la komunan eŭropan buĝeton.

Kvankam federacia Eŭropo devas esti malfermita al ĉiuj eŭropaj membroŝtatoj tamen la demokratiaj registaroj de ĉiuj ŝtatoj devos decidi ĉu estas longdaŭra intereso la aliĝo al la federacio aŭ anstataŭe elekti eksiĝon, kaj ne simple akcepti la kondiĉojn truditajn de altaj instancoj. Estas iluzio la kredo, ke forta politika unuiĝo povas esti konstruata sur malforta lojaleco rezultinta de riproĉeblaj traktatoj. Ĝi devas fonti el popola mandato.

Specifaj solvoj por la politika funkciado de unuiĝinta Eŭropo ne mankas.
La Eŭropa Parlamento povus elekti la ĉefdirektoron de la Eŭropa Komisiono, kiu siavice organizus kabineton de ministroj el la grandaj politikaj partioj funkciantaj en la parlamento. Tio inkluzivus financan ministron kun la kapablo meti impostojn kaj pretigi konsiderindan buĝeton por la tuta Eŭropa Unuiĝo. La fokuso de la financa ministro estus makroekonomia kunordigado, kaj ne mikroekonomia administrado.

Aliaj postenoj en la kabineto respondecus pri la supernacia eŭropa administrado de la defendo, eksterlanda politiko, energifontoj, infrastrukturo kaj simile. Decidoj pri aliaj aferoj estus respondeco de la naciaj registaroj ene de la federacio. La Eŭropa Kortumo de Justico arbitracius disputojn inter la Komisiono kaj la membroŝtatoj.

Tamen la kerna faktoro nun estas, ke la kuranta sistemo ne funkcias kontentige. Elekto de pli intima integriĝo ol la nuna pli malpli libera sistemo estus multi pli prudenta kaj alloga.

No comments:

Post a Comment