Thursday 29 November 2012

INTERRETA PROTEKTADO


(Koncizigita versio de ĉi tiu artikolo aperis sur la paĝoj de la revuo MONATO ( Oktobro 2012) kaj estas kopirajto de © www.monato.net )

Antaŭ kvardek jaroj, kiujn oni povus nun konsideri la praaĝo de komputado, komputiloj estis tiel grandaj kiel la ĉambroj enhavantaj ilin kaj postulis speciale trejnitan dungitaron por funkciigi ilin.

Ili estis lokitaj en komputilaj centroj kaj datumtransigo estis ebla nur pere de fizika kopiado al magnetaj bendoj. Jam en tiu tempo oni antaŭvidis la bezonon de leĝofaro protektanta bazajn personajn informojn registritajn sur arkivoj. Landoj pioniraj en tiu agadkampo unue estis Svedio (1973), Germanio (1979) kaj Francio (1978). Britio sekvis en 1984.

Hodiaŭ oni vivas en malsama mondo, ol tiuj komencaj jaroj de komputado. Personaj informoj multobliĝis en maniero tute neimagebla en la 1970aj jaroj. Ni ĉiuj postlasas ciferecajn spurojn post la uzado de poŝtelefonoj, interreto aŭ bankaŭtomato. Amaso da personaj informoj troviĝas sur komputiloj de niaj kuracistoj aŭ ĉe impostoficejo. Interreta butikumado kreis vastan informaron pri la butikumintoj kaj iliaj aĉetpreferoj. Konservi kaj trakti ciferecajn informojn estas malmultekoste, kaj tio ebligas tre detalan kaj rapidan analizon de la sinteno de individuoj.

Opinioj estas dividitaj pri kiu povus aliri personajn informojn kaj por kiuj celoj. Kelkaj opinias la informojn profiteblaj komercoportunoj; aliaj, kiel civilrajtaj kampajngrupoj insistas, ke privataj informoj devas resti privataj kaj protektataj.

En eŭropaj landoj, la grado de reguligo de privataj informoj pri civitanoj estas varia. La problemo kuŝas en la protektado de personaj informoj. Tio devus esti afero de parlamentoj, kaj ne simple de registaraj agentejoj.

Ĉu individuoj devus havi la rajton sin retiri el datumbazo aŭ pli draste tute malpermesi la uzon de siaj personaj informoj por komercaj celoj? Tio nepre estu afero de estonta debato.

No comments:

Post a Comment